Moritz Neumüller

Lecturer at the University of Vienna
Art History Department
Email: moritz.neumueller<at>univie.ac.at

 

Lectures:

Das Dokumentarische in Fotografie und Film (080146 WS 2006)
Skulpturale und räumliche Aspekte der Videokunst (080035 SS 2009)

 

CV (English)

Moritz Neumüller, Independent Curator, Vienna/Barcelona

Moritz Neumüller (Linz, Austria, 1972) has graduated from the University of Vienna in Art History and from the Vienna University of Economics in Commerce. He has worked for the Department of Photography at the Museum of Modern Art in New York and supervised several international book and exhibition projects on photography and video art. Mr. Neumüller has directed various activities of PHotoEspaña, the Spanish Festival of Photography and Visual Arts, in the editions of 2004-2007, and the International Video Festival&Fair LOOP Barcelona, in its edition of 2008. His teaching experience includes seminars and classes at the University of Vienna, the Universidad Complutense (Aranjuez), Istituto Europeo di Design (Barcelona), as well as numerous workshops and conferences on semiotics, contemporary art practise, photography and new media.

He has received the Talenta '98 Award for the best Master thesis of the University of Economics, Vienna, in 1998; a Research grant for investigation on video art and streaming media at the Franklin Furnace Archive, New York, in 1999; the Minerva Prize, together with the team of PHotoEspaña, Madrid, in 2005; and the Kulturförderungspreis Oberösterreich, a two year stipend for research in the field of cultural studies, in 2006.

Among Neumüller’s publications are his interdisciplinary dissertation Hypertext Semiotics in the Commercialized Internet (2001); the book El Otro Lado Del Alma on syncretisms in contemporary Cuban photography, Edition Oehrli, Zurich (2005); the interview-book Bernd & Hilla Becher speak with Moritz Neumüller, published by Fundación Telefónica, Madrid (2005); the catalogue All Inclusive. New Spanish Photography, for the Lodz Photography Festival, Poland (2007), the book Metropolis, Editorial Laboral, Barcelona (2008); and the catalogue TO HAVE & TO LOSE. Three projects by Mireia Sallarès, for Galleri Image, Aarhus, Denmark (2008)

His filmography includes The Other Side of the Soul (Cuba/Austria, 2002), a 20 min. film, shown at the International Black Film Festival in Berlin, Düsseldorf, Vienna and Ljubljana, and deutsch sein kunstsprach (Austria, 2005), a 52 min. documentary film on the (un )translatability of Ernst Jandl's poetry, for the Austrian Broadcasting Company and selected for the Rose d’Or Festival (Lucerne) in 2006.

 

CV (Deutsch)

Moritz Neumüller, Unabhängiger Kurator, Wien/Barcelona

Akademischer Werdegang

Studium der Kunstgeschichte und Handelswissenschaften in Linz und Wien.
2001: Interdisziplinäres Doktorat (Philosophie, Informationswissenschaften, Volkswirtschaftslehre) an der WU Wien (Zweitleser: Herbert Hrachovec, Universität Wien)
2002 Workshop „Santiago Alvarez“ (Dokumentarfilm) an der Escuela Internacional de Cine y TV, San Antonio, Kuba
1999/2000 Forschungsaufenthalt in New York

Forschungsschwerpunkte

Fotografie
Videokunst
Dokumentarfilm
Hypertext und Internet

Wissenschaftliche und kuratorische Tätigkeiten

Seit September 2005: Freier Kurator im Bereich Fotografie und Videokunst
WS 2006/07: Lektor am Institut für Kunstgeschichte der Universität Wien
WS 2008/09: Lektor am Europäischen Institut für Design (IED), Barcelona
Projekte in Barcelona (Leiter des Festivals LOOP), Madrid (Leiter des wissenschaftlichen Rahmenprogramms des Festivals PHotoEspaña), Havanna (Forschungsprojekt an der Fototeca de Cuba) und New York (Research Assistent am Museum of Modern Art).

Publikationen:
Selbständige Beiträge:

• Kunst ≥ Kapital. Über Wert und Bewertung zeitgenössischer Kunstwerke und die Mechanismen des modernen Kunstmarktes. Diplomarbeit, Wirtschaftsuniversität Wien, 1997.
• Die Neuf Preux Bildteppiche in den Cloisters des Metropolitan Museum of Art. Diplomarbeit, Universität Wien, 2000.
• Hypertext Semiotics in the Commercialized Internet. Dissertation an der Wirtschaftsuniversität Wien, 2001.
• El Otro Lado Del Alma. Synkrestismen in der zeitgenössischen kubanischen Fotokunst (Herausgeber), Zürich, 2005.
• Histories & Abstracts, Ausstellungskatalog Comenius Röthlisberger, Basel, 2005
• Bernd & Hilla Becher speak with Moritz Neumüller. Conversaciones con Fotógrafos, Madrid, 2005.
• IMPORT / EXPORT. Ausstellungskatalog, FOTO30, Guatemala City, 2006
• Metropolis (gemeinsam mit Joan Villaplana und Jacobo Zabalo), Editorial Laboral, Barcelona, 2008
• TO HAVE & TO LOSE. Three Projects by Mireia Sallarès, Ausstellungskatalog, Galleri Image, Aarhus, Dänemark, 2008

Unselbständige Beiträge (Auswahl):
• Die Ökonomie des modernen Kunstmarktes. Der Wirtschaftskurier, 1/1998, S. 9–12.
• A Semiotic Analysis of iMarketing Tools, in: HT’00. Proceedings of the Eleventh ACM Conference on Hypertext and Hypermedia, San Antonio, 2000, S. 238–239.
• Applying Computer Semiotics to Hypertext Theory and the WWW, in: OHS-6/SC-2, Bd. 1903 d. Reihe Lecture Notes in Computer Science, Springer Verlag, 2000, S. 57–65.
• Mind the Eye! On the Relevance of Composition in Spatial Organization, in: The New Review of Hypermedia and Multimedia, London, 2000, S. 197–202.
• Educational Hypermedia in a Museum Environment (gemeinsam mit Linda Serenson Colet), in: Proceedings of the EDICT 2000 Conference, Wien, 2000, S. 323–329.
• Because I Seek an Image, Not a Book, in: International Workshops OHS-7, SC-3, Bd. 2266 d. Reihe Lecture Notes in Computer Science, S. 104–113. Springer Verlag, 2001.
• Zeichen und Information, in: e&i, Heft 7 (Juli-August), 2003, S. 9-10.
• Mapas abiertos. Fotografía Latinoamericana 1991-2002 (Mehrere Beiträge), Editores Lunwerg, Barcelona, 2003.
• Aspekte der Ikonizität in den synkretistischen Religionen auf Kuba (gem. mit Karin Neumüller), in: S-European Journal For Semiotic Studies 15(2-4), hg. v. Jeff Bernard & Gloria Withalm, Wien, 2003, S. 529-535.
• Hypertext Semiotics, Razón y Palabra, Heft 38 (April/Mai), Mexiko-City, 2004.
• Chris Jordan: In Katrina’s Wake, in: Naturaleza, Festivalkatalog PHotoEspaña 2006, La Fábrica Ediciones, Madrid, 2006, S. 134-137.
• All Inclusive. New Spanish Photography, Katalog Fotofestiwal, Lodz, 2007, S. 8-51
• Festivalzeit – Medienzeit, Katalog des Monats der Fotografie, Wien, 2008, S. 10-14.

Filmografie (Auswahl)
• El otro lado del alma (Kuba/Österreich, 2002). Dokumentarfilm. Dauer: 20 min.
• Ein Heiliger für alle? Der San Lazarokult auf Kuba (Österreich, 2003). Dokumentarfilm. Dauer: 30 min.
• Extraños, Künstlerporträt des Fotografen Juan Manuel Castro Prieto (Spanien, 2003), Dauer: 12 min.
• deutsch sein kunstsprach. Die (Un-)Übersetzbarkeit Ernst Jandls (Österreich, 2005). Dokumentarfilm. Dauer: 52 min.

Preise
• Kulturförderungspreis des Landes Oberösterreich, November 2006
• Nominierung beim Internationalen Festival Rose d’Or, April 2006, Luzern
• Premio Minerva 2005 –das Organisationsteam von PHotoEspaña, Madrid.
• Talenta '98 – Preis für die beste Diplomarbeit an der WU Wien.