Permanente Modernisierung oder Verbot der Nuklearwaffen?

Abschreckung

Im Wahlkampf 2016 hatte US-Präsident Donald Trump erklärt, dass Nuklearwaffen, wenn sie Sinn haben sollen, auch einsetzbar sein müssen. Das ist weniger deutlich ausgesprochen Teil der US-Nuklearstrategie der siebziger Jahre. Dafür wurde Trump von den Medien heftig kritisiert, sollen diese doch nur der Abschreckung und nicht dem Einsatz dienen. Dabei hat Trump lediglich das ausgesprochen, was der Sicherheitslogik der Nuklearwaffen entspricht. Wenn sie nicht glaubwürdig einsatzbar sind, schrecken sie auch nicht glaubwürdig ab.

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Podiumsdiskussion: Nuklearrüstung und internationale Krisen

Das Renner-Institut Kärnten lud zu einem Abend, bei welchem es um Nuklearrüstung und internationale Krisen ging. Hochkarätige Gäste am Podium, fanden ein äußerst interessiertes Publikum vor. Brigadier Dr. Walter Feichtinger, Univ.-Prof. Dr. Heinz Gärtner, Mag. Christine Muttonen und Mag. Thomas Seifert analysierten die aktuellen Krisen, Akteure und gaben einen Ausblick, was sie von der Zukunft und den politischen Entscheidungsträgern erwarten. Das Publikum beteiligte sich auf höchstem Niveau über 2,5h an der Diskussion. Die Qualität der Veranstaltung hat uns ermutigt, jedenfalls weitere Veranstaltungen zur internationalen Politik durchzuführen.

Insight 211: Engaged Small Neutral States

In February 2019, the Middle East Institute organised a workshop titled “The Statecraft of Small States: Foreign Policy and Survival Strategies” to examine the various strategies and policies that small states adopt to navigate their regional environments. This issue of Insight carries a paper from the workshop that looks at how some small states in Europe, notably Austria, have used what the author calls “engaged neutrality” to maintain their security. 

Introduction

The concept of neutrality has proven time and again to be a flexible one that can be adapted to new situations. The big new challenges since the end of the Cold War are the proliferation of weapons of mass destruction; terrorism, which potentially holds new dangerous dimensions in combination with proliferation; and fragile and dysfunctional states, which can be breeding grounds for terrorism, a source of uncontrolled immigration, and a source for the development and spread of organised crime. Terrorism also contributes to the loss of important economic areas. Small neutral states are well suited (in many ways better than other states) for making important contributions to the fight against these new dangers. Small neutral states in Europe sometimes enjoy higher international acceptance than members of alliances. Some have assisted in reconstruction and humanitarian aid efforts in war-torn countries under the framework of the United Nations, the European Union, the Organization for Security and Co-operation in Europe (OSCE) or the NATO Partnerships. The small neutral states that are members of the European Union participate in the foreign policy and crisis management of the European Union. Some small neutral states also deploy their armed forces in robust peace operations where there is UN Security Council (UNSC) authorisation. A UNSC mandate is indispensable for the participation of small neutral states where international operations include the use of force. The mandate has to have clear political and military objectives that are both reasonable and attainable.

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