Erste Seite Zurück Weiter Letzte Seite Grafik


Notizen:

One point we use quantitative studies for is to test the satisfaction of learners with knowledge types and navigation aids. The diagrams show results from a small seminar in a University (n=21). We asked learners if they feel that the knowledge types are helpful („Knowledge Types helpful“) and if they fell they understood the navigation aids („Navigation graspable“).

Results show that the knowledge types are accepted and the navigation aids where judged as helpful (Ja = Yes). Critical points where that we do not offer off line versions and that the content could not be downloaded at once.

For qualitative research we asked learner to use the platform while thinking aloud. We used a scree cam to record the visible screen and the verbal expressions. We analysed the recordings taking account for usability, navigational behaviour and knowledge reception.

Our Analyses shows that learners understand the navigational aids very fast – even without any introduction (we gave learners just the task to learn something about a certain concept and the URL) the navigational aids are used intuitively. While learning learners use very different strategies for navigation. That shows that the aim of Web-Didactics, to support an individual navigation is reached.

Literature
Comenius, Johann Amos (1964): Orbis sensualium pictus. Osnabrück : Zeller.
Flechsig, Karl-Heinz (1991): Wissenssynthesen (Verfahren). Studienbrief im Weiterbildungsprogramm Wissensorganisator. GQWO: Göttingen.
Fromme, Johannes (1997): Pädagogik als Sprachspiel. Leske+Budrich: Opladen.
Herbart, Johann Friedrich (1979): Zwei Vorlesungen über Pädagogik. In: Adl-Amini, Bijan: Pädagogische Theorie und Erzieherische Praxis. Stuttgart, S. 106-111.
Heimann, Paul (1976): Didaktik als Theorie und Lehre. In: ders.: Didaktik als Unterrichtswissenschaft. Klett: Stuttgart, S. 142-167.
Hönigswald, Richard (1927): Über die Grundlagen der Pädagogik. Ein Beitrag zur Frage des pädagogischen Universitäts-Unterrichts. Ernst Reinhardt: München.
Iske, Stefan(2001): Hypertext als Technologie des Umgang mit Informationen. Bertelsmann: Bielefeld..
Litt, Theodor (1964): Führen oder Wachsenlassen. Klett: Stuttgart.
Meder, Norbert (1998): Neue Technologien und Erziehung/Bildung. In: Borrelli, M.; Ruhloff, J.: Deutsche Gegenwartspädagogik Bd.III, Hohengehren 1998, S. 26-40.
Meder, Norbert (2001): Didaktische Ontologien. http://www.l-3.de/de/literatur/download/did.pdf (25.2.2002).
Rousseau, Jean Jaques (1981): Emile oder über die Erziehung. 5. Aufl. Schöningh: Paderborn.
Swertz, Christian (2002): Konzepte und Methoden zur Qualitätssicherung bei der Produktion von hypertextuellen Online-Lernumgebungen. In: MedienPädagogik (1) (http://www.medienpaed.com/02-1/swertz1.pdf [15.4.2002]).
Swertz, Christian (2004): Didaktisches Design. Ein Leitfaden für den Aufbau hypermedialer Lernsysteme mit der Web-Didaktik. Wilhelm Bertelsmann Verlag: Bielefeld 2004.