Documentation Philosophy On Stage #4

Anna Mendelssohn: Nietzsche und Ich Und Du und das Pferd und die Gruppe.

Performance by Anna Mendelssohn [CV]

 

Abstract

Ich habe jemanden umgebracht. Mithilfe einer Sense, genauso eine wie der Tod sie gerne mit sich herumträgt, aber im Traum denke ich daran nicht. Ich muss die Leiche loswerden, unbedingt, und das Mordinstrument. Ich bin außerordentlich beunruhigt, mache mir große Sorgen, habe Angst. Meine Gedanken kreisen aber hauptsächlich darum was man wohl über mich denken wird wenn man herausfindet was ich getan habe. Was man über mich sagen wird, wie man auf mich zeigen wird: sie hat es getan. Sie hat jemanden ermordet! Ich gerate in Panik, die Tat muss unter allen Umständen verschleiert werden. Kein Mensch darf jemals davon erfahren.
So einen Traum habe ich jetzt schon lange nicht mehr geträumt, aber ich erinnere mich daran wie unerträglich ich Peinlichkeit als Kind empfunden habe. Wenn mir etwas passiert ist, dass mir peinlich war, habe ich oft noch Wochen, Monate danach, fast physisch, darunter gelitten.
Mir gefällt der Titel Jenseits von Gut und Böse. Er scheint mir ein queeres Paradies zu versprechen in dem binäre Gegensätze, wie Frau/Mann, Gewinner/Verlierer, Weiss/Schwarz, Wahr und Falsch, Arm/Reich, Oben/Unten, Held und Bösewicht aufgehört haben zu existieren.
Habe ich Nietzsche verstanden? Versteht er mich?

Nietzsche and I
And You and the Horse and the Group

I have killed someone. With the help of a scythe, the kind that death likes to carry around, but in my dream I don’t think of that. I must, under all circumstances, get rid of the body and the murder weapon. I am extremely concerned, very worried, in great fear. But my thoughts mainly revolve around the question what people will think of me should they find out what I have done. What they will say about me, how they will point at me: she did it. She killed someone. I begin to panic. The deed must be concealed by all means. No one may ever find out about it.
I have not had a dream like this anymore for many years now, but I am reminded of how unbearable I experienced embarrassment as a child. When something embarrassing happened to me I would react, with an almost physical suffering, which could last for days, even weeks afterwards.
I like the title Beyond Good and Evil. It seems to offer a queer paradise in which binary opposites such as man/woman, winner and looser, black and white, true and false, rich/poor, hero and villain have ceased to exist.
Have I understood Nietzsche? Does he understand me?

Performance Text Online

Have you ever walked into the desert? Have you ever pulled over on the side of the road and just walked. I mean just walking, so you can hear the sound of your footsteps and you can hear your breathing and you can see the land around you exposed. Have you done that? >>>

PDF Download

download PDF here

BACK TO MEDIATHEK MAINPAGE

IMPRESSUM

Led by Arno Böhler, the PEEK-Projekt „Artist Philosophers. Philosophy AS Arts-Based-Research“ [AR275-G21] is funded by the Austrian Science Fund (FWF) as part of the programme for artistic development and investigation (PEEK). Research location: University of Applied Arts Vienna. Brought about in national and international cooperation with: Jens Badura (HdK Zürich), Laura Cull (University of Surrey), Susanne Valerie Granzer (Universität für Musik und darstellende Kunst Wien/Max Reinhardt Seminar), Walter Heun (Tanzquartier Wien), Alice Lagaay (Zeppelin Universität Friedrichshafen). Postdoc: Elisabeth Schäfer (University of Applied Arts Vienna). The lecture series was produced in collaboration with: Institut für Philosophie Universität Wien, University of Applied Arts Vienna [Arno Böhler] and Institut für Theater- Film- und Medienwissenschaft der Universität Wien [Krassimira Kruschkova].

Our mailing address is:
FWF PEEK-Project „Artist-Philosophers. Philosophy AS Arts-Based-Research“ [AR 275-G21]
Universität für angewandte Kunst
Oskar-Kokoschka-Platz 2
A-1010 Wien

Subscribe to our mailing list

Comments are closed.