Publications

OUT NOW
Non-linear Methodologies for Researching Early Modern Performance: The Case of the Canario

in: Davis, Tracy C. & Rae, Paul (eds.): The The Cambridge guide to mixed methods research for theatre and performance studies. Cambridge 2024, pp. 236-254.


Monographs and Edited Volumes

Genie – Gewalt – Geschlecht. Strukturen und Narrative von Macht/Missbrauch in der Musik(wissenschaft)
[Genius – Violence – Gender. Structures and Narratives of Power/Abuse in Music(ology)]

Edited in collaboration with Elisabeth Treydte (forthcoming 2024)
Hildesheim 2024 (forthcoming) [=Jahrbuch Musik und Gender 16]

Performances of Belonging

Edited in collaboration with Theresa Eisele (forthcoming 2024)
[=Forum Modernes Theater 35/1 (2024)]

Marginalisierungen – Ermächtigungen. Intersektionalität und Medialität im gegenwärtigen Musikbetrieb
[Marginalisation/Empowerment. Intersectionality and Mediality in current music industries]

Edited in collaboration with Björn Dornbusch and Kordula Knaus. Hildesheim 2020 [=Jahrbuch Musik und Gender 12]

Pezzi chiusi – Geschichten, Konstellationen, Reflexe
[Pezzi chiusi – Histories, Constellations, Reflexes]

Methodological approaches to theatre historiography, edited in collaboration with Corinna Kirschstein. Leipzig 2015.

prima donna, primo uomo, musico. Körper und Stimme: Geschlechterbilder in der Oper.
[prima donna, primo uomo, musico. Body and voice: Representations of gender in opera.]

Leipzig 2012. [=Leipziger Beiträge zur Theatergeschichtsschreibung 4]


Journal Articles

Wo wir stehen: zum Anspruch dieses Bandes (Editorial)[Taking a stand: on the aims of this volume (Editorial]

in: Jahrbuch Musik und Gender 16 (2024) (accepted, forthcoming)

Queen-sized: Zugänge zur intersektionalen Historiographie von Musikereignissen
[Queen-sized: approaches to an intersectional historiography of music events]

in: Jahrbuch Musik und Gender 13 (2023), pp. 27-42.

Diversity and New Music: Interdependencies and Intersections

in: OnCurating 47 (2020).
https://on-curating.org/issue-47-reader/diversity-and-new-music-interdependencies-and-intersections.html

»Meine Lippen, sie küssen so weiß.« Intersektionen von Gender, Race and Class in der Klassikindustrie
[»My lips‘ fair-hued kiss.« Intersections of gender, race and class in the classical music industry]

in: Jahrbuch Musik und Gender 12 (2020), pp. 83-99.

Amastre to Armida. Tropes of female agency in Handel’s operas

in: Händel-Jahrbuch 66 (2020), edited by the Georg-Friedrich-Händel-Gesellschaft e.V. Kassel et. al., pp. 325-335.

Default, Debug, Decolonize.Thoughts on Intersectionality and New Music

in: Darmstädter Beiträge zur Neuen Musik, Special Issue »Defragmentation. Curating Contemporary Music« (2019), pp. 61-68.

»…ma«: Vokaltradierung und Geschlechterpolitik bei Rossini
[»ma«. Traditions of singing style and gender politics in Rossini]

in: Zibaldone. Zeitschrift für italienische Kultur der Gegenwart 64 (2018), pp. 21-32.

The Page’s Pants

in: Jahrbuch Musik und Gender 10 (2017), pp. 21-34.

»Some He-She-Thing Or Other«. Körper, Klang und Männlichkeit: Zur Besetzungspolitik bei Händel
[»Some He-She-Thing Or Other«. Body, Sound and Masculinity: On Handelian Casting Practices]

in: Händel-Jahrbuch 62 (2016), edited by the Georg-Friedrich-Händel-Gesellschaft e.V. Kassel et. al. 2016, pp. 193-204.

»Was dem Manne die Bruststimme, das ist dem Weibe das Falset«. Einige Anmerkungen zur Konstruktion des Stimmgeschlechts.
[»What chest voice is to man, falsetto is to woman.« A few remarks on the construction of vocal gender.]

in: FZG (Freiburger Zeitschrift für GeschlechterStudien) 18/1 (2012), pp. 39-52.
https://www.budrich-journals.de/index.php/fgs/article/viewFile/10360/8932


Book Chapters

The Bua and the Diva: populist reservoirs of gender and nation between volksmusik and classical music

in: Dunkel, Mario & Kopanski, Reinhard (eds.): Music, Populism and Nationalism in Contemporary Europe. London: 2024 (accepted, forthcoming)

L’italiana in Vienna: Performativity and Embodied Vocality in Rossini Singing

in: Müller, Reto (ed.): Rossini in Wien 1822. Leipzig 2024, pp. 72-91. [=Schriftenreihe der Deutschen Rossini Gesellschaft 12] (accepted, forthcoming)

Die Italienerin in Wien. Performativität und verkörperte Vokalität im Rossini-Gesang

in: Müller, Reto (ed.): Rossini in Wien 1822. Leipzig 2024, pp. 92-114. [=Schriftenreihe der Deutschen Rossini Gesellschaft 12] (accepted, forthcoming)

Genie Gewalt Geschlecht: Symposiumsbericht
[Genius Violence Gender: Conference Proceedings]

co-authored with Cornelia Bartsch, Mario Dunkel, Antje Kirschning, LJ Müller, and Elisabeth Treydte.

in: Janz, Tobias; Papenburg, Jens G. & Siegert, Christine (eds.): Musikwissenschaft nach Beethoven. Conference Proceedings of the XVII. International Conference of the German Musicological Society (GfM) in Bonn 2021. (submitted)

Non-linear Methodologies for Researching Early Modern Performance: The Case of the Canario

in: Davis, Tracy C. & Rae, Paul (eds.): The Cambridge guide to mixed methods research for theatre and performance studies. Cambridge 2024, pp. 236-254.

Zwischen Körper, Klang und Schrift. Eine Spurensuche
[Between Body, Sound and Writing. In search of clues.]

in: Eidelpes, Rosa (ed.): WORT.MUSIK.THEATER. Vienna 2023, pp. 217-231. [=Diskurse, Kontexte, Impulse: Publikationen des Elfriede Jelinek-Forschungszentrums 26]

Beginnt Musik beim Sprechen? Von der Sprache zum Gesang (bei Jelinek u.A.): Ein Podiumsgespräch mit Anke Charton, Bernhard Lang und Thomas Seedorf
[Does music start with speaking? From Talk to Song (in Jelinek a.O.). A podium with Anke Charton, Bernhard Lang and Thomas Seedorf]

in: Eidelpes, Rosa (ed.): WORT.MUSIK.THEATER. Vienna 2023, pp. 66-82. [=Diskurse, Kontexte, Impulse: Publikationen des Elfriede Jelinek-Forschungszentrums 26]

Der Papagei in der Inquisition: Notizen zur Theatergeschichtsschreibung Spaniens.
[The parrot in the Inquisition: Notes on Spanish Theatre Historiography]

in: Hulfeld, Stefan (ed.): Unerhörte Theatergeschichten. Ein Lesebuch. Vienna 2022, pp. 269-285.

Erbschaftsstreitigkeiten. Gesangsästhetik und Geschlechterpolitik
[Disputes on Legacy: Vocal Aesthetics and Gender Politics]

in: Iffland, Joachim; Imm, Johanna; Haeschke, Nina; Schauberger, Sarah (eds.): Musikwissenschaft der Vielfalt. Festschrift für Rebecca Grotjahn zum 60. Geburtstag. Munich 2021, pp. 77-88.

Notation und Aufführung. Ein Schriftwechsel über das Musiktheater.
[Notation and Performance. A correspondence on Music Theatre]

together with Sergio Morabito (Vienna State Opera),
in: Eidelpes, Rosa: TEXT.NOTATION.PERFORMANCE. Interdisziplinäre Perspektiven. Vienna 2021, pp. 154-169. [=Diskurse, Kontexte, Impulse: Publikationen des Elfriede Jelinek-Forschungszentrums 23]

Voicing Challenge: Trans* Singers and the Performance of Vocal Gender

in: Kohl, Marie-Anne (ed.): Under Construction. Performing Critical Identity. Basel 2021, pp. 107-125. [= State of the Arts. Reflecting Contemporary Culture Expression 1]
https://doi.org/10.3390/books978-3-03897-500-7-6

Notation und Aufführung. Ein Schriftwechsel über das Musiktheater.
[Notation and Performance. A correspondence on Music Theatre]

together with Sergio Morabito (Vienna State Opera),
in: Notation und Aufführung. Research Project of the Joint Research Network Elfriede Jelinek, 2020
Notation and Performance, Medialities in Music Theatre

Aktuelle Tendenzen der Librettoforschung aus theaterwissenschaftlicher Sicht
[Current trends in libretto research from a Theatre Studies perspective]

in: Janke, Pia; Schenkermayr, Christian; Teutsch, Susanne (eds.): Libretto. Zukunftswerkstatt Musiktheater. Vienna 2020, pp. 55-66.

Interdisziplinarität & Intermedialität – Neue Perspektiven der Libretto-Forschung
[Interdisciplinarity & Intermediality – new perspectives in libretto research]

A talk with Anke Charton, Albert Gier, and Melanie Unseld, chaired by Susanne Teutsch,
in: Janke, Pia; Schenkermayr, Christian; Teutsch, Susanne (eds.): Libretto. Zukunftswerkstatt Musiktheater. Vienna 2020, pp. 67-80.

Francesca, Leonore, Eleonore. Transgressive Weiblichkeitsentwürfe zwischen Französischer Revolution und Wiener Kongress
[Francesca, Leonore, Eleonore. Transgressive designs of femininity between French Revolution and the Congress of Vienna]

in: Unseld, Melanie; Ackermann, Julia (eds.): Beethoven.An.Denken. Das Theater an der Wien als Erinnerungsort. Vienna & Cologne 2020, pp. 109-121.

Alle Menschen werden Brüder? Europa als Klang
[All people become brothers? The sound of Europe]

in: Möhrmann, Renate (ed.): Europa im Spiegel der Kunst. Von seinen mythologischen Anfängen bis in die Bilderwelt der Gegenwart. Stuttgart 2019, pp. 443-460.

»I canti esaltino il suo valore«: Gendering the Operatic Sound of The Heroic

in: Hauck, Carolin; Mommertz, Monika; Schlüter, Andreas; Seedorf, Thomas (eds.): Tracing the Heroic Through Gender. [=Helden – Heroisierungen – Heroismen 8] Würzburg 2018, pp. 9-24.

»E con quel dritto ch’oggi prendi su me«: Ordnung und Verkehrung in Le nozze di Figaro
[»E con quel dritto ch’oggi prendi su me«: Order and Upendings in Le nozze di Figaro]

in: Unseld, Melanie; Bebermeier, Carola (eds.): »La cosa è scabrosa« – Musikkulturelles Handeln auf den Wiener Bühnen um 1780. [=Musik – Kultur – Gender 16]. Cologne & Vienna 2018, pp. 69-85.

Vexierspiegel
[Distorting Mirror]

in: Morabito, Sergio (ed.): Verwandlungen: Oper Stuttgart 2011-2018. Sieben Spielzeiten unter der Intendanz von Jossi Wieler. Stuttgart 2018, pp. 282-292.

Bululú und Buhonero: Reisende Akteure und (un)sichtbares Wissen im iberischen Raum der Frühen Neuzeit
[Bululú and Buhonero: traveling performers and (in)visible knowledge in Early Modern Iberia]

in: Flick, Ronja; Koch, Maria; Rekatzky, Ingo et. al. (eds): Erinnern – Erzählen – Erkennen. Vom Wissen kultureller Praktiken. [=Leipziger Beiträge zur Theatergeschichtsschreibung 6] Leipzig 2017, pp. 275-289.

»Das Timbre mit seinen maskulinen Zügen…« Eine Hörprobe zur Konstruktion von Geschlechtlichkeit in Gesangsstimmen
[»The timbre with its masculine traits…« An audio test on the construction of gender in singing voices]

in: Losleben, Katrin; Mösch, Stephan; Mungen, Anno; Woyke, Saskia Maria (eds.): Singstimmen: Ästhetik, Geschlecht, Vokalprofil. Würzburg 2017, pp. 199-221.

»Ein gewisses süßes Etwas«. Oper und die Lust der auralen Defloration
[»un certo dolce che«. Opera and the delights of aural defloration]

in: Möhrmann, Renate (ed.): »Da ist denn auch das Blümchen weg.« Die Entjungferung: Fiktionen der Defloration. Stuttgart 2017, pp. 175-189.

»sans chaleur & sans passions«. Die Kastraten und das Konzept der Leidenschaft
[»sans chaleur & sans passions«. The castrati and the idea of passion]

in: Bebermeier, Carola; Buyken, Evelyn; Finke, Gesa (eds.): Passions. Musik des 18. Jahrhunderts zwischen Leid und Leidenschaft. [=Musik – Kultur – Geschichte 7] Würzburg 2017, pp. 69-85.

Wie queer ist »queer«? Zur (Un)Markiertheit europäischer Identitätsentwürfe im Migrationskontext
[How queer is »queer«? On the un/markedness of European concepts of identity within the context of migration]

in: Peter, Birgit; Pfeiffer, Gabriele (eds.): Flucht – Migration – Theater. [=Manuscripta theatralia 1] Wien 2017, pp. 321-326.

Wimmelndes Er-Schaffen: Musiktheater »Schöpfung«
[Swarming Creation: music theatre »Schöpfung«]

in: Intermediales Wissenschaftsportal des Elfriede Jelinek-Forschungszentrums (ed.): Elfriede Jelinek und die Musik. Elfriede Jelinek Forschungszentrum 2017.
http://www.elfriede-jelinek-forschungszentrum.com/wissenschaftsportale/musik/intermediale-arbeiten/die-schoepfung/anke-charton/

»in camera privatamente«. Zur frühneuzeitlichen Begriffsgenese des Privaten
[»in camera privatamente«. On the early modern genesis of the understanding of privacy]

in: Auhagen, Wolfgang; Hirschmann, Wolfgang (eds.): Beiträge zur Jahrestagung der Gesellschaft für Musikforschung 2015. Schott Campus 2016. URN: urn:nbn:de:101:1-201609071502
https://schott-campus.com/in-camera-privatamente/

»Tzintzar eta tzintzarots, tut eta tutot«: Schellen und Tuten. Einige Überlegungen zum baskischen Theater
[»Tzintzar eta tzintzarots, tut eta tutot«: Bells and Hoots. A few thoughts on Basque Theatre]

in: Charton, Anke; Kirschstein, Corinna (eds.): Pezzi chiusi – Geschichten, Konstellationen, Reflexe. Leipzig 2015, pp. 133-166.

»in quest’ultimo istante riconoscimi«: Der lange Abschied der Kastraten im Spiegel des primo-uomo-Repertoires um 1800
[»in quest’ultimo istante riconoscimi«: The long goodbye of the castrati and its reflection in primo uomo repertory around 1800]

in: Flamm, Christoph; Pfeiffer, Roland (eds): Umbruchzeiten in der italienischen Musikgeschichte. [=Analecta musicologica 50] Kassel 2013, pp. 11-27.
https://perspectivia.net/receive/pnet_mods_00003125

»As an actor he had no equal on any stage in Europe.« Anmerkungen zum Schauspielen in der Oper im 18. und frühen 19. Jahrhundert
[»As an actor he had no equal on any stage in Europe«. A few remarks on acting in 18th and early 19th century opera]

in: Hauck, Sebastian; Kirschstein, Corinna (eds): Akteure und ihre Praktiken im Diskurs. [=Leipziger Beiträge zur Theatergeschichtsforschung 5] Leipzig 2012, pp. 333-357.

»Ah! non son’io che parlo…« Entäußerung als Subjektstrategie in der opera seria des 18. Jahrhunderts
[»Ah! non son’io che parlo…« Self-reliquishing as a strategy of establishing subjectivity in 18th century opera seria]

in: Kreuder, Friedemann et al. (ed.): Theater und Subjektkonstitution: Theatrale Praktiken zwischen Affirmation und Subversion. Mayence 2012, pp. 407-416.

Der Heilige, seine Sängerin, ihr Zanni und sein Tanz. Über die Verwandtschaft von Commedia all’improvviso und Oper
[The saint, his singer, her zanni and his dance. On the relationship between commedia all’improvviso and opera]

in: Baumbach, Gerda (ed.): Auf dem Weg nach Pomperlörel – Kritik »des« Theaters. [=Leipziger Beiträge zur Theatergeschichtsforschung 2] Leipzig 2010, pp. 231-253.

»Ich wollt’, ich wär’ ein Mädchen!« Genderverkehrung in der Oper zwischen Strukturfigur und Travestie
[»I wish I were a girl!« Gender reversal in opera between trickster and travesti]

in: Haider-Pregler, Hilde et al. (ed.): Komik. Ästhetik – Theorien – Strategien. Vienna 2006, pp. 392-400.


Handbook Articles and Encyclopedia Entries

»Berenstadt, Gaetano«, »Bernacchi, Antonio Maria«, »Bordoni, Faustina«, »Caccini, Francesca«, »Carestini, Giovanni«, »Chor«, »Conti, Gioacchino«, »Cuzzoni, Francesca«, »Duparc, Elisabeth«, »Durastanti, Margherita«, »Farinelli eigentl. Broschi, Carlo«, »Guadagni, Gaetano«, »Kastraten«, »L’Epine, Margherita de«, »Merighi, Antonio Margherita«, »Pistocchi, Francesco«, »Riemschneider, Johann Gottfried«, »Senesino, eigentl. Francesco Bernardi«, »Singstimme«, »Strozzi, Barbara«, »Tesi, Vittoria«, »Tosi, Pier Francesco«, »Urbani, Valentino«

in: Rampe, Siegbert; Schmierer, Elisabeth (eds.): Lexikon der Musik des Barock [=Handbuch der Musik des Barock, vol. 8] Laaber 2024 (accepted, forthcoming)

»Vokalensembles« [small-scale choirs]

in: Rampe, Siegbert (ed.): Instrumente und Aufführungspraxis der Barockmusik [=Handbuch der Musik des Barock 5]. Laaber 2020, pp. 15-23.

»Sänger« [singer]

in: Hersche, Peter; Rampe, Siegbert (ed.): Sozialgeschichte der Musik des Barock [=Handbuch der Musik des Barock 6]. Laaber 2017, pp. 297-315.

»Bartoli, Cecilia«, »Bernac, Pierre«, »Contralto musico«, »Croiza, Claire«, »Falcon, Cornelie«, »Fel, Marie«, »Ferrier, Kathleen«, »Horne, Marilyn«, »Jélyotte, Pierre«, »Norman, Jessye«, »Nourrit, Adolphe«, »Ponselle, Rosa«

in: Mecke, Ann-Christine; Pfleiderer, Martin; Richter, Bernhard; Seedorf, Thomas (ed.): Lexikon der Gesangstimme. Laaber 2016.

»Archilei, Vittoria«

https://mugi.hfmt-hamburg.de/artikel/Vittoria_Archilei.html

»Baroni, Leonora«

https://mugi.hfmt-hamburg.de/artikel/Leonora_Baroni.html

»Caccini, Francesca«

https://mugi.hfmt-hamburg.de/artikel/Francesca_Caccini.html

»Colbran, Isabella«

https://mugi.hfmt-hamburg.de/artikel/Isabella_Colbran.html

»Malibran, Maria«

https://mugi.hfmt-hamburg.de/artikel/Maria_Malibran.html

»Pasta, Giuditta«

https://mugi.hfmt-hamburg.de/artikel/Giuditta_Pasta.html

»Tesi-Tramontini, Vittoria«

https://mugi.hfmt-hamburg.de/artikel/Vittoria_Tesi.html

in: Borchard, Beatrix (ed.): MUGI. Musikvermittlung und Genderforschung: Lexikon und multimediale Präsentationen. Hamburg 2003ff. [http://mugi.hfmt-hamburg.de]


Reviews

Danzas, bailes, género: Rollenverständnisse und Wissensordnungen in Tanz, Musik und Gesellschaft. Humboldt University Berlin, Sept. 28-Oct. 1, 2022 (Conference Report)

in: Jahrbuch Musik und Gender 15 (2024) (accepted, forthcoming)

Anna Netrebko, Amata dalle tenebre

in: Jahrbuch Musik und Gender 15 (2024), pp. 201-203. (accepted, forthcoming)

Cecilia Bartoli, Farinelli

in: Jahrbuch Musik und Gender 14 (2023), pp. 177-178.

Schwarz, Marina (ed.) Das verdächtig Populäre in der Musik. Warum wir mögen, wofür wir uns schämen

in: Die Musikforschung 75/2 (2022), 191–193.

Technologien des Singens. Detmold University of Music, Nov. 2-4, 2018 (Conference Report)

in: Jahrbuch Musik und Gender 12 (2020), pp. 172-175.

Morabito, Sergio: Opernarbeit

in: rezens.tfm 2020/1 (2020).
https://doi.org/10.25365/rezens-2020-1-05

Megale, Teresa: Tra mare e terra: commedia dell’arte nella Napoli spagnola (1575-1656)

in: rezens.tfm 2019/1 (2019).
https://rezenstfm.univie.ac.at/index.php/tfm/article/view/602

Purvis, Philip (ed.): Masculinity in Opera. Gender, History and New Musicology

in: Jahrbuch Musik & Gender 11 (2018), pp. 201-202.

F. Earle/Catarina Fouto (ed.): The Reinvention of Theatre in Sixteenth Century Europe

in: rezens.tfm 2017/2 (2017).
https://rezenstfm.univie.ac.at/index.php/tfm/article/view/r380

Courtney W. Howland: A Feminist Perspective on Opera Interpretation. The Case of Richard Wagner’s Der fliegende Holländer

in: Jahrbuch Musik & Gender 9 (2017), pp. 151-152.

Thomas Seedorf: Heldensoprane. Die Stimmen der eroi in der italienischen Oper von Monteverdi bis Bellini [=Figurationen des Heroischen 1]

in: rezens.tfm 2016/1 (2016).
https://rezenstfm.univie.ac.at/index.php/tfm/article/view/r331

Toscani, Claudio. D’amore al dolce impero. Studi sul teatro musicale italiano del primo Ottocento

in: Die Musikforschung 68/2 (2015), pp. 189-190.

Stephanie Klauk: »Musik im spanischen Theater des 16. Jahrhunderts« [=Saarbrücken Studies in Musicology 15]

in: Die Musikforschung 66/4 (2013), pp. 68-69.