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Project Documentation on Research Catalogue

Documentation of the FWF PEEK-Project “Artist Philosophers. Philosophy AS arts-based research” [AR 275-G21] on Research Catalogue an international database for artistic research of the Society of Artistic Research Mehr

NEWSLETTER

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conferences

Conferences of the FWF PEEK-Project “Artist Philosophers. Philosophy AS arts-based research” [AR 275-G21] directed by Univ.-Doz. Dr.habil. Arno Böhler [Principle Investigator] at the University of Applied Arts Vienna [2014-2017] Mehr

artlabs

in preparation of the research festival SCORES No 10 // PHILOSOPHY ON STAGE #4 [26.11.2015-29.11.2015] our FWF PEEK-project “Artist-Philosophers. Philosophy AS Arts-Based-Research” realized three ARTLABs at Studios Tanzquartier Wien. Mehr

research festival philosophy on stage #4

Festival SCORES No 10 // PHILOSOPHY ON STAGE #4 [26.11.2015-29.11.2015] by the FWF-research-project “Artist-Philosophers. Philosophy AS Arts-Based-Research” Tanzquartier Wien. Mehr

Mediathek Philosopohy on Stage # 4

From 26th-29th November 2015 in Tanzquartier Wien/Halle and Tanzquartier Studios, the PEEK-Project* „Artist Philosophers. Philosophy AS Arts-Based-Research“ and Tanzquartier Wien were joining forces to investigate emerging interdisciplinary connections between philosophy and the arts. Mehr

publications

Publications of the FWF PEEK-Project “Artist Philosophers. Philosophy AS arts-based research” [AR 275-G21] directed by Univ.-Doz. Dr.habil. Arno Böhler [Principle Investigator] at the University of Applied Arts Vienna [2014-2017] Mehr

Project Description

FWF PEEK-Project “Artist Philosophers. Philosophy AS arts-based research” [AR 275-G21] directed by Univ.-Doz. Dr.habil. Arno Böhler [Principle Investigator] started in April 2014 at the University of Applied Arts Vienna [2014-2017] Mehr

Corpus Delicti // [soundcheck philosophie] 2016

GRENZ-film Abstract Am 30. Juli 1881 schreibt Friedrich Nietzsche aus Sils-Maria eine Postkarte an seinen Freund Franz O.: „Ich bin ganz erstaunt, ganz entzückt! Ich habe einen Vorgänger und was für einen! Ich kannte Spinoza fast nicht: dass mich jetzt … Mehr

Club der toten Philosophen // Performance Text

mit Anna Babka [CV], Volker Gerhardt [CV], Robert Schnepf [CV], Violetta L. Waibel [CV] Moderation: Richard Heinrich [CV] TRANSKRIPTION PERFORMANCE: Club der toten Philosophen [Anna Babka=Judith Butler; Violetta L. Waibel=Immanuel Kant; Volker Gerhard=Friedrich Nietzsche; Robert Schnepf=Baruch de Spinoza – Moderation: … Mehr

Nietzsche and Physics // Lecture-Text

Lecture in the frame of Early Readings by Tanja Traxler [CV] friedrich@nietzsche.com Subject: Now tell me, how do you take atomism? Attachments: void.MTS (325 MB) Dear Friedrich Nietzsche, I will now follow a long-lasting desire and write an email to … Mehr

The Weight of Music // Performance-Text

Performance by Collective ME21, Paulo de Assis [CV] and Michael Schwab [CV] Was ich damals zu fassen bekam, etwas Furchtbares und Gefährliches, ein Problem mit Hörnern, nicht nothwendig gerade ein Stier, jedenfalls ein neues Problem: heute würde ich sagen, dass … Mehr

Audience Corpus: “Final Performance”

Audience-Corpus Abstract UND DIE KLUGHEIT DER ZUNGE Z.B. IST VIEL GRÖSSER ALS DIE KLUGHEIT UNSERES BEWUSSTSEINS ÜBERHAUPT. ICH LEUGNE, DASS DIESE BEWEGUNGEN DURCH UNSEREN WILLEN HERVORGEBRACHT WERDEN; SIE SPIELEN SICH AB, UND BLEIBEN UNS UNBEKANNT — AUCH IHREN PROZESS VERMÖGEN … Mehr

Nachahmungsbewegungen_F.N. erschreiben // Performance-Text

Writing Performance by Manora Auersperg [CV] Inter-esse. In der Begegnung mit den Schriften Friedrich Nietzsches ist es die Strenge, die in seiner Sprache zum Ausdruck kommt, die mich dazu drängt nach der Leiblichkeit zu fragen, aus der diese Sprache hervorgeht. … Mehr

Writing Performance: Manora Auersperg “Nachahmungsbewegungen_F.N. erschreiben”

Writing Performance by Manora Auersperg [CV] Abstract „Das Hauptmittel aller Zauberei ist, dass man Etwas in Gewalt bekommt, das Jemandem zu eigen ist, Haare, Nägel, etwas Speise von seinem Tisch, ja selbst sein Bild, seinen Namen. Mit solchem Apparate kann … Mehr

Laura Cull Ó Maoilearca / Tess Denman-Cleaver: The Sea, Lies Open [draft]

Walking Performance & Installation by Laura Cull Ó Maoilearca [CV] and Tess Denman-Cleaver [CV] Video coming soon! Abstract For Philosophy on Stage #4, The Sea, Lies Open took the form of a performative installation and a series of three programmed … Mehr

Unzeitgemäße Betrachtung // Performance-Text

Nicholas Ofczarek & Chor Max Reinhardt Seminar “Unzeitgemäße Betrachtung” Nicholas Ofczarek [Friedrich Nietzsche] Akteur_innen [Jeanne Marie Bertram, Max Gindorff, Maria Huber, René Peckl, Sophie Reiml] [29. November 2015 – Philosophy On Stage #4 – Tanzquartier Wien HALLE G] Textmontage: Arno … Mehr

On Truth And Lie // Performance-Text

Performance by Peter Stamer [CV] and Frank Willens [CV] English text based on the translation by Gilman, Blair, and Parent (1989) Edited, abridged, supplemented, and partly newly translated text version by Peter Stamer and Frank Willens Part One: On Man … Mehr

Friedrich Bitterli // Performance-Text

Performance by Milli Bitterli [CV], 1. Mein Bruder, Friedrich, hat mich einmal gefragt: „Was machst du, wenn du mal nicht mehr tanzen kannst?“ Und ich hab zu ihm gesagt: „Dann habe ich schon so viele Bewegungen gemacht, so viel getanzt, … Mehr

Of Sound in the Landing Page // Performance-Text

Performance by Hester Reeve [CV], Wolfgang Mitterer [CV] // Franz Hautzinger [CV] / Graham Parkes / Georg Stenger I want to work with the lecture-performance format and address issues arising from ‘Thus Spoke Zarathustra/Nietzsche as artist-philosopher.’ I am an artist … Mehr

Hester Reeve / Wolfgang Mitterer / Franz Hautzinger / Graham Parkes / Georg Stenger: Of Sound in the Landing Page

Performance by Hester Reeve [CV], Wolfgang Mitterer [CV] // Franz Hautzinger [CV] / Graham Parkes / Georg Stenger Abstract This piece will read and present live ‘Thus Spoke Zarathustra’ as a sound-scape. The aim is to abandon words and the … Mehr

Ecce Homo // Performance-Text

Lecture-Performance by Corinna Kirchhoff [CV] und Wolfgang Michael [CV] Wolfgang Michael: Re-enactment Ecce Homo (Einar Schleef Thalia Theater Hamburg) Corinna Kirchhoff: Liest Nietzsche-Text von Arno Böhler Wolfgang: Achtzehnhundertneunundachtzig. In Voraussicht, dass ich über Kurzem mit der schwersten Aufgabe an die … Mehr

Nietzsche and I // Performance-Text

Performance by Anna Mendelssohn [CV] Have you ever walked into the desert? Have you ever pulled over on the side of the road and just walked. I mean just walking, so you can hear the sound of your footsteps and … Mehr

Samuel Nyholm & Class: “Die Übermenschen”

Performance by Samuel Nyholm and Class [CV] Abstract Während des Sommersemesters 2015 hat die Illustrations Klasse der Hochschule für Künste Bremen in einem Kurs namens “Nietzsches Zarathustra” verschiedene “Shizo-Semiotische Agenten” auf den Prozess des Zeichnens angewendet. Die in den Zeichenübungen … Mehr

Veronica Lion / Sarah Mendelsohn / Birgit Michlmayr: Cicadas don’t sleep. / Zikaden schlafen nicht.

Performance by Veronica Lion [CV] and Sarah Mendelsohn [CV] and Birgit Michlmayr [CV] Abstract “Denn die Zikaden waren einmal Menschen. Sie hörten auf zu essen, zu trinken und zu lieben, um immerfort singen zu können. Auf der Flucht in den … Mehr

Cicadas don’t sleep. / Zikaden schlafen nicht. // Performance-Text

Performance by VERONICA LION & SARAH MENDELSOHN with BIRGIT MICHLMAYR adapted selections from Ingeborg Bachmann’s “Die Zikaden” by Veronica Lion and Sarah Mendelsohn with Birgit Michlmayr performed within the festival “Philosophy On Stage #4” 26.29.11.2015 Vienna Stage set with table, … Mehr

Matthias Vieider: Nietzsche Songs

Performance by Matthias Vieider [CV] Abstract Was man müsste, was man könnte, was man sollte? Man nehme 1 Stimme, 1 Saxophon, vielleicht 1 Körper, mehrere Textpassagen aus Nietzsches Werk und lasse die Texte bis in die letzten Winkel von Stimme, … Mehr

Creative Movement, Creative Thought // Performance-Text

Performance by Diana María Acevedo Zapata [CV] I Overlapping Philosophy and Movement When Zarathustra comes back to human world, he finds an old man that recognizes him. One of the first things the old man perceives is that Zarathustra is … Mehr

Diana Marià Acevedo Zapata: Creative Movement, Creative Thought.

Performance by Diana María Acevedo Zapata [CV] Abstract When Zarathustra descends, when he goes down to meet human beings, he finds an old man that recognizes him. One of the first things the old man perceives is that Zarathustra is … Mehr

No Pain No Gain // Performance-Text

Performance by Philosophy Unbound [CV] Was wurde eigentlich aus dem Übermenschen? Nietzsche hatte ihn als einen Pfeil konzipiert, der über den Untergang Europas hinaus fliegen sollte. Er sollte einer Sehnsucht, einer Tugend folgen und seine Bahn durch die Zeit ziehen, … Mehr