The didactical significance of interactive animations
Franz Embacher
Faculty of Physics, University of Vienna
Boltzmanngasse 5, A-1090 Wien, Austria
http://homepage.univie.ac.at/franz.embacher/
Talk given at DES-TIME-2006
(Dresdner internationales Symposium zum Einsatz
von Technologie in der mathematischen Ausbildung)
Dresden, 20. - 23. 7. 2006
- Abstract
A picture says more than thousand words. An interactive animation says more than thousand pictures. By using interactive animations in mathematics education new patterns of perception may be activated and presumably lead to new forms of the inner representation of mathematical issues. This conjecture is illustrated in terms of some
examples.
Zur didaktischen Funktion interaktiver Animationen: Ein Bild sagt mehr als tausend Worte. Eine interaktive Animationen sagt mehr als tausend Bilder. Mit Hilfe dynamischer Diagramme können dem Mathematikunterricht neue Wahrnehmungsformen erschlossen werden, die vermutlich zu neuen Formen der "inneren Verankerung" mathematischer Sachverhalte führen. Diese These wird anhand einiger Beispiele
illustriert.
- Paper
- Links
- An interactive animation says more than thousand pictures
- From the notion of the number to the partial derivative
- More examples
Franz Embacher Homepage
Didaktik der Mathematik
|